Visste du det här om standarder?
Lyssna
Kapitel 2 – Vad är en standard?
Mitten av kapitlet
Du har säkert använt många standarder idag utan att vara medveten om det.
Nästan alla produkter och många tjänster är standardiserade.
Det finns standarder som gäller för apparater som du använder hemma eller köper i affären, men även standarder som gäller i arbetslivet och för samhällets olika tjänster och processer.
Standarder bestämmer hur bankomaten ska fungera, hur hissar konstrueras och hur mjölkförpackningar öppnas. Men det finns även standarder som berör samhälleliga processer som upphandling av varor och tjänster. Det kan handla om socialt ansvarstagande och styrning av företag och organisationer.
- Standardiseringsarbetet börjar ofta när någonting inte fungerar
När det saknas fungerande standarder kan det bli krångligt för både företag och konsumenter.
För några år sedan fanns ett stort antal olika mobilladdare på marknaden.
Idag finns en fungerande standard för mobilladdare i Europa, vilket bland annat innebär att samma laddare passar till de flesta telefoner (Iphone-telefoner kräver fortfarande en separat laddare).
Standarden för mobilladdare har inneburit att det har blivit lättare för konsumenter att hitta rätt modell i butiken. Samtidigt kan företag som tillverkar laddare sälja sina produkter till fler konsumenter.
- Tanken med standarder är att saker ska fungera smidigt tillsammans
Det kan handla om mobiler och mobilladdare, men lika gärna saker inom sjukvården eller hur upphandlingar ska göras.
Standarder kan göra att varor och tjänster passar ihop, ungefär som pusselbitarna i ett pussel (se nedanstående bild):
- Det finns både svenska och internationella standarder
Det finns standarder som bara gäller i Sverige, men de allra flesta nya standarder gäller för Europa eller för hela världen. En standard är resultatet av ett långvarigt och noggrant standardiseringsarbete.
- Olika aktörer behöver samarbeta för att standarder ska bli bra och effektiva
Vid framtagande och utveckling av varje standard samlas ett stort antal aktörer med skilda intressen – främst företrädare för tillverkare och olika grupper av användare.
Tillverkare av produkter eller tjänsteföretag, konsumenter och andra som använder produkten eller tjänsten samarbetar i olika kommittéer. Där hjälps de åt med att bestämma innehållet i den nya standarden.
- Resultatet av arbetet blir ett dokument med allt som man kommit överens om
När dokumentet har publicerats är standardiseringsarbetet avslutat och då kan standarden börja användas.
Dokumentet innehåller listor med krav på hur varor eller tjänster ska fungera eller utformas.
Standarden beskrivs ofta som själva dokumentet.
Men det är viktigt att komma ihåg att det är innehållet i dokumentet som är det väsentliga, alltså de regler, mätmetoder och annat som man kommit överens om.